Stephen Hawking: Ölüm Tercihi Bireysel Bir Özgürlük

25 Yorum
Dünyaca ünlü kozmolog Stephen Hawking, "Herkesin hayatına son vermeyi seçme hakkı olduğuna inanıyorum." diyerek, İngiltere gündemindeki ötenazi tartışmasına katıldı.

Hawking engelli insanların kendilerini öldürme özgürlüğünü kullanmasına engel olmanın onlara karşı bir ayrımcılık olduğunu çünkü engelsiz birinin bu tercihi istediği zaman yapabildiğini söyledi.

Buna karşılık 72 yaşındaki bilim adamı, bu yola gitmeden önce bir kişinin gerçekten ölmek istediğinden emin olmak için her türlü önlemi almak gerektiğini vurguladı.

'Ben de intihar etmeyi denedim'

Kendisi de boyundan aşağı engelli olan ve bilgisayar aracılığıyla konuşabilen Stephen Hawking, kendisinin de boğazına nefes alabilmesi için boru yerleştirilen trakeostomi ameliyatı sonrasında intiharı denediğini itiraf etti. Kozmolog, "Bir süre nefes almamak suretiyle intihar etmeyi denedim. Ama nefes alma refleksi baskın çıktı." dedi.

Hawking, "Çok büyük acı içinde olmadıkça umutsuzluğa düşüp intihar etmek yanlış ama insanların bu tercihi yapmaya hakkı var. İnsanların elinden ölümü seçme hakkını almamalıyız." diye konuştu.

İngiltere parlamentosunda görüşülen bir yasa teklifi, doktorların, altı aydan az ömrü kaldığı düşünülen ölümcül hastaların talebi halinde, hayatlarına ilaçla son verebilmesini içeriyor. Yasa bu uygulama için iki ayrı doktorun hastanın durumunun gerçekten ölümcül olduğu ve en fazla 6 ay ömrü kaldığına dair rapor vermesi gerekiyor.

'Tehlikeli'

Eski bir İşçi Parti'li bakan olan Lord Falconer tarafından desteklenen teklifin Lordlar kamarasında bugünkü tartışması çok hararetli geçeceğe benziyor. Oturumda konuşmak için 130'dan fazla üyenin adını yazdırdığı belirtiliyor.

Teklif bu aşamada Lordlar Kamarası'nda oylanmayacak. Meclisin yaz tatili ardından detaylar yeniden gündeme gelebilecek. Fakat hükümetin desteği olmadığı için bu teklifin yasalaşabileceği düşünülmüyor.

Teklife karşı çıkanlardan Lady Campbell, ölümcül hastalıkların ilerleme hızı konusundaki belirsizlikler nedeniyle teklifin tehlikeler içerdiğini söylüyor.

Lady Campbell, itirazını şu ifadelerle dile getiriyor: "Acı çekmek sürekli bir hal değil. İnsanlar moralleri düşükken kendilerini tanımayan iki doktor bulup böyle bir rapor imzalatmak isteyebilir. Ama bir kişinin ne zaman öleceğini tahmin etmek çok zor hatta imkansız bir şey. Ben doktorlarımdan sonuna kadar yanımda olmalarını bekler ve beni ölmeye bırakmayacaklarına kesinlikle güvenmek isterim."

Kaynak

25 yorum:

  1. Yaşamayı biz seçmedik ama ölümü biz secebiliyoruz. Hayatımız öyle bir gezegende devam ediyor ki insanın aklına çoğu zaman ölme isteği geliyor evet. Bu istek ne kadar doğru ne kadar yanlış bu sadece bizi ilgilendirir. Bir başkası bizim duygularımızı yaşadıklarımızı umutlarımızı kırgınlıklarımızı ve engellerimizi yaşayamayacağı için her ne kadar zorlasa da o anki psikolojimizi hissedemez ve tam anlamıyla empati dahi kuramaz. Biz elimizden geldiğince konuşarak yardımcı olmaya çalışırız elbet fakat öyle anlar olur ki tek çözüm ölümdür. Bu da bir seçim olduğu için başkalarının buna izin vermemesi çok hatalı bir durumdur bana göre. Hawking bu konuda çok haklı. Yaşamaya başlarken seçim hakkımız bizim değildi ama ölüm hakkı her insan için daimdir.

    YanıtlaSil
  2. Kıymetli Rabia Hanım yorumunuza çok şaşırdım..Ölüm bu kadar savunulmamalı..acıları olsada YAŞAMAK GÜZEL...

    Size Rabiatül Adeviyya hz.nin hayatını okumanızı tavsiye ederim.

    Selam ve saygıyla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi ki hayatın , yaşamanın değeri bizim bile farkına varamayacağımız kadar güzel fakat her insan için öyle değil malesef. En ufak zorluk karşısında ölmek istemek tabi ki yanlış ama hayat her insana adil davranmıyor işte. Çoğumuz hayatında "öldü kurtuldu" dediği ve ya duyduğu kişiler vardır elbet ben onlar için dedim. Ölmesi daha iyi olacakken zorlayarak yaşamaya itmek hiç hoş değil. Sonuçta ölmek de bir hak o insanlar için.

      Dediginiz şahsı biliyorum evet ama dini görüşüm islam değil. Bu yüzden zaten hayat bana hep daha kıymetli gelmiştir.

      Sil
    2. Benim her tarafım felç, içim dışım felç, yemek yiyemiyorum, sevişemiyorum, uykularım bozuk, hayatın bütün doğal halini yaşayamıyorum. Anormal yollarla, belkide zararlı yanlış yollarla besleniliyorum. Ben niye yaşayım?

      Akrep neden ateş çemberinde intihar eder?

      Sil
    3. Yaşam çile, ölüm kurtuluştur. Bu sözü kim inkar edebilir?

      Sil
    4. Sela/sala bile kurtuluş anlamına gelir.

      Sil
    5. Dedikleriniz mecazi degilse sizin için gercekten çok üzüldüm. Fakat bu halde ve ya daha kötü halde olan milyonlarca insan var. Bazen hayat bize limon verir biz ise onunla limonata yapmayı öğrenmeliyiz. Hayat şartları ne olursa olsun yaşam mücadelesi vererek bu değerli vaktimizi güzel gecirmeye odaklanmaliyiz. Ölüm bir kurtuluştur evet ama kurtuluş son anda yapılacak harekettir. Umarım hayatınızı güzel gecirebileceginiz bir hale getirebilirsiniz.

      Sil
    6. Rabia hanım siz ailenin dördüncü çocuğumusunuz? Kara kalem hayat çizin desem, ne çizersiniz?

      Sil
    7. Çocuk kelimesi uygun olmadı. Pardon.

      Sil
    8. Hayır 3.çocugum ben. Hayat... Hayatin resmini çok cizdim de ben anlatmadan anlayan olmadı. ..

      Sil
    9. Demek ki çiziminizi geliştirmeniz gerekiyor. Çile deyip çizmeyi denediniz mi hiç?

      http://www.bilgicik.com/yazi/cile-necip-fazil-kisakurek/
      http://www.rehberdergisi.com/Rehber.asp?DergiDetay=Saife_Gozlem&RehberOzelNo=427
      http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt4/sayi18_pdf/1_dil_edebiyat/elbir_bilal.pdf
      http://www.youtube.com/watch?v=qhDiigWqDX8
      http://www.youtube.com/watch?v=nrOMdOb3o1A
      http://fotogaleri.ntvmsnbc.com/22-yildir-kanalizasyonda-yasiyorlar.html?position=1
      http://www.youtube.com/watch?v=J_BG8JRzl2g
      site:http://ekitap.kulturturizm.gov.tr çile
      site:turkoloji.cu.edu.tr çile
      https://www.google.com.tr/search?q=divan edebiyatı ölüm
      site:turkoloji.cu.edu.tr ölüm
      https://www.google.com.tr/search?q=divan edebiyatı intihar
      site:turkoloji.cu.edu.tr intihar

      Bilmek çile, bulmak çile, yazmak çile, silmek çile, gelmek çile, gitmek çile, yemek çile, içmek çile, muhabbet çile, yürümek çile, insan çile, hayvan çile, çiçek çile, yaprak çile, şarkı çile, türkü çile...….….. çile bülbülüm çile.

      Dünyada yazıdan çok şiir var herhalde. Ve şiirlerde geçen bir çok şey yazılarda yok. Bazı yazılar bile şiirimsi yazılıyor. Şiir yazıdan daha verimli görünüyor.


      69∗
      1.
      Sâkî pür eyle câm-ı şerâb-ı mugânei
      Ma‘mûr kıl harâba varan kâr-hânei
      31
      2.
      Ey pîr-i deyr ehl-i harâbâtı mahrem it
      Keşf eyle bâde sırrını terk it behânei
      3.
      Bî-hodluk itseler eger esrâr-ı câm ile
      Mest eyle sunmağ ile mey-i bî-hodânei
      4.
      Ol mey ki levh-i dilden ala şüşt ü şûy ile
      ‘Ayş-ı mugânei vü cefâ-yı zemânei
      5.
      Gör mey ferâğını nazar it sakf-ı deyre kim
      Nâr-ı Kelîmden diler iseñ zebânei
      6.
      ‘Avnî o bezme varmağa lâyık degülse ger
      Men‘ itmeñüz ki bâri öpe âstânei

      Kurtarmasun Allah beni bu derd-i hevâdan
      Derdüñ ile dil dağlamayan zevkini bilmez
      Dindirmesün Allah gözümüñ yaşını zîrâ
      ‘Işkuñ ile kan ağlamayan zevkini bilmez

      http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/TR,78360/avni-fatih-divani.html
      http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/10595,avnfatihdivanimuhammednurdoganpdf.pdf?0
      http://www.turkcebilgi.org/kim-kimdir/a/avni-fatih-sultan-mehmed-30814.html

      Divan-ı Erdoğan çıkar mı acaba. 2023 te görebilir miyiz? Divan-ı Cumhuriyet-i Erdoğan yada. Yada Divan-ı Asrın. Muhteşem Tayyip, Muhteşem Divan, Muhteşem Erdoğan, Divan-ı Çile (Buradaki çile halka hizmet etmek için harcanan çaba anlamında).

      Sil
    10. Rabia hanım,
      Nasıl bir yaşam içindesiniz? Ya da nasıl bir yaşam hedefliyorsunuz? Bana güzel hayat söyleyin. İntihar etmek isteyene öyle bir şey söyleyin ki bu kişi intihardan vazgeçsin. Hiç intiharı aklına getirmesin. Ve ayrıca eğer intiharda bazen makuldur diyorsanız, intihar sizce kimlere geçerli olabilir?

      1-Siz mutfak partilerinden bahsederseniz kişiyi intihara iyice yönlendirirsiniz. Durumu iyice alevlendirirsiniz.
      2-Mücadele limonata filan derseniz yine olmaz. Adam zaten limonata yapmak istemiyor. Mücadele denilen şeyi makul görmüyor, zor geliyor vs. Hem zaten hayat bize (büyük ihtimal) limonata yap demiyor.
      3-Hayat adil değil/olamaz vb. derseniz yine olmaz. Tam damarına basmış olursunuz.
      4-Çık, gez, toz, çiçekleri kokla, kırlara uzan falan deseniz olmaz.

      http://www.sansursuzhaber.com/depresyonun-yillik-maliyeti-200-milyar-dolar-407543h.htm
      Depresyonun maliyeti 200 milyarmış. Getirisini söylemiyorlar. Bence 400 milyarda getirisi var.

      Sil
  3. Ötenazi caiz midir? Ötenazi, intihara girer mi? İntihar eden cehenneme mi girer?


    Hasta olan ve acı çeken bir kişinin kendi isteğiyle yaşamına son vermesi intihardır
    Ağır bir hastalık geçirerek, acı ve ağrılarının dayanılmazlığından dolayı kendi isteğiyle yaşamına son veren veya velisinin isteğiyle yaşamına son verilen kişi açık bir şekilde intiharı seçmiş demektir. Bu olay günümüzde ötenazi olarak adlandırılmaktadır.
    Sözlükte "iyi ölüm, güzel ölüm, kolay ve rahat ölüm" anlamına gelen "ötenazi" terim olarak;
    “İyileşmesi imkânsız bir hastalığa yakalanmış ve dayanılmaz acılar içerisinde kıvranan bir kişinin hayatını, kendi veya kanunî temsilcisinin isteği üzerine, acı vermeyen bir yöntemle sona erdirilmesi” ne denir. Ötenazi iki kısma ayrılır:
    a) Aktif Ötenazi; iyileşmesi tıbben mümkün olmayan bir hastanın, acı ve ıstırabını gidermek amacıyla, hayatına son verecek maddelerin, kendisinin veya kanunî temsilcisinin isteği üzerine bilerek kullanılmasına denir. Hastanın, zehirli iğne ile öldürülmesi gibi.
    b) Pasif Ötenazi; hastanın hayatının devâmı için zorunlu olan tıbbî tedavinin durdurulması ve böylece ölüme terk edilmesine denir.
    Ötenazi, intihar etmenin bir çeşididir, intihar ise dinen kesin olarak yasaklanmıştır
    Kişinin kendi canına kıyma hakkı yoktur. Ötenazi yöntemi ile bir insanın canına kıyması şöyle dursun, Allah'tan ölüm istemesi bile hoş karşılanmamıştır. Hz. Peygamber (asm), "İçinizden hiç kimse, sakın ölümü temenni etmesin" buyurmuştur. (Buhârî)
    Aktif ötenazi, intihar ile aynı anlama gelir ve bu yöntemle hayatını sona erdiren kimse günaha girdiği gibi, böyle bir eylemi onaylayan ve hastanın yaşaması için gerekli tedaviyi uygulamayan kimseler de günahkâr ve sorumlu olurlar. (Diyanet İşleri Başkanlığı)
    Dinimiz kişinin intihar etmesini yasaklamış, haram ilan etmiştir
    “….nefislerinizi (kendinizi ve birbirinizi) öldürmeyin! Şübhesiz ki Allah, size karşı çok merhametlidir.” (Nisa, 29)
    Dinimiz kişinin intihar etmesini yasaklamış, haram ilan etmiştir. Bu haramı hiç birşey meşrulaştırmaz. (Kütüb-i Sitte)
    İntihar ederek ölen kişi cehennemliktir
    Hz. Ebu Hureyre (ra) anlatıyor: "Resulullah (asm) buyurdular ki:
    "Kim kendisini dağdan atarak intihar ederse o cehennemlik olur. Orada ebedî olarak kendini dağdan atar.
    Kim zehir içerek intihar ederse, cehennem ateşinin içinde elinde zehir olduğu halde ebedî olarak ondan içer.
    Kim de kendisine demir saplayarak intihar ederse, cehennemde ebedî olarak o demiri karnına saplar." (Buhari)
    Açıklama:
    Hadisin zahirine göre, şu veya bu şekilde intihar ederek canına kıyanlar, ebedî olarak cehennemde kalacaktır.
    Ehl-i Sünnet, ayrıca tevhid ehlinin günahları sebebiyle azaba maruz kalmakla birlikte cehennemde ebedî kalmayıp ondan çıkarılacağını mühim bir esas olarak kabul eder.
    Bu hususu te'yid eden sahih rivayetler var. Ehl-i Sünnet, sadedinde olduğumuz hadisi, istihlâle hamleder. Yani: "Kim intihar etmenin helal olduğuna itikad ederek canına kıyarsa o ebedî cehennemliktir" der. Çünkü böyle bir inançla haramı helal addettiği için kâfir olmuştur. Kâfir ise ebedî cehennemliktir.
    Şöyle de denmiştir: "İntiharın gerçek cezası budur, ancak Allah müminlerin ehl-i tevhid olmalarına ikram olarak, tevhidlerinin hatırı için onları cehennemden çıkaracak, ebedî olarak orada bırakmayacaktır.”
    Bazı âlimler, "Allah dilerse" takdiriyle, "Allah dilerse, ebedî olarak cehennemde kalıcıdırlar" şeklinde anlarlar.
    Bazıları: "Ebediyet"ten murad, devamın hakikatı değil, uzun müddettir" demiştir. Buna göre mana: "...Uzun müddet cehennemde" olur.
    "Ceza amel cinsinden olur" kaidesine binaen müntehir ne suretle canına kıymışsa, o şekilde azaba maruz kalmaktadır. Zehir içerek intihar eden, hep zehir içer şeklinde; kendini dağdan atarak intihar eden, hep dağdan atılarak; kendini (hançer, bıçak gibi kesici olan) demir bir şeyle öldüren de yine o şey vücuduna saplanarak ceza görecektir. (Kütüb-i Sitte)

    YanıtlaSil
  4. İntiharı agnostikler seçer.
    Tanrı inancı olan, bu dünyanın geçici olduğunu bilir, sabreder.
    Ateist bu dünyanın son şans olduğunu bilir, son nefesine kadar değerlendirir.
    Ya agnostik ne yapsın ?
    Agnostik arkadaşlar yanıtlayabilr mi ?
    Not:Fiziksel, bedensel, dayanılması zor durumları olmayan, normal insanları kasdediyorum.

    YanıtlaSil
  5. İntiharı agnostikler seçer.
    Tanrı inancı olan, bu dünyanın geçici olduğunu bilir, sabreder.
    Ateist bu dünyanın son şans olduğunu bilir, son nefesine kadar değerlendirir.
    Ya agnostik ne yapsın ?
    Agnostik arkadaşlar yanıtlayabilr mi ?
    Not:Fiziksel, bedensel, dayanılması zor durumları olmayan, normal insanları kasdediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar!

      Bir agnostiğim, ancak agnostisizmin, ateizme veya dindarlığa oranla insanı intihara sürükleyen bir yanının olduğunu düşünmüyorum.

      İntihar, şayet toplumsal baskılarla veya maddi koşullarla ilgili bir durumun sonucunda oluşmamışsa, diğer bir deyişle, varoluşsal bir sıkıntıyla ilintiliyse, hiç kuşkusuz, bu, bireyin kendi karakterinin nihayetinde oluşan bir durumdur.

      Daha açık bir anlatımla, kişi, genel yapısı itibariyle karamsar biriyse, karamsarlığını da birçok farklı alana yaymışsa, çok büyük bir ihtimalle dinden soğuması ve dolayısıyla ateist veya agnostik olması da olasıdır. Daha sonrasında bu kişinin seçebileceği intihar yolu, ateizm ve agnostisizm ile doğrudan ilintili değildir; bilakis, ateizm veya agnostisizm gibi felsefi seçimler de, karakterinin bir yansıması olarak ortaya çıkabilir.

      Daha da özele inecek olursam, intihara meyilli ateist tanıdıklarım varken, tamamen yaşam aşkıyla dolu olanlar da var. Bu durumu genelleyecek bir veriye sahip değilim.

      Saygılarımla.

      Sil
  6. Ben de bir agnostik olarak yorumunuzun çok yanlış olduğunu söylemek isterim. Aynı zamanda bir septiğim de ve hayat gerçekten bana ışık saçıyor. Bu dünyadan sonra ne olacağını bilmiyorum hatta şu an bile ne olacağını bilmiyorum. Yaşadığım hayat gerçek mi onu bile bilmiyorum. İnanın hayat o kadar sürprizlerle dolu geliyor ki her yaşadığım şey inanılmaz bir parça. Ölüm de bunun bir parçası. Neden ölmek isteyim ki sanırım zaten bir gün öleceğim o zamana kadar ben, bana sunulan zarafetin tadını çıkarmaya bakarım.

    Ateistlerle ortak yanımız olan dinsizlik mevzusu onların eksisi bizim artımız haline geliyor bu durumda. Öldükten sonra yok olacağı düşüncesi, ne olacağını bilmeden belki başka bir hayata ve ya boyuta geçebileceğini düşünmekten bir tık daha aşağıda kalıyor. Dini olan arkadaşlar ise diğer dünyayı düşünüp bu evrendeki güzellikleri göremeyerek çok yazık ediyor bize göre.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ölmek kolay, bir gün hepimiz öleceğiz.
      Son nefesimize kadar yaşayacağımız, kaçınılmaz fiziksel çöküşe nasıl katlanacağız ?
      Teist için ölümden sonraki beklentisi ruhsal terapidir.
      Sonsuz hayat umudu, her türlü acıyı katlanılabilir kılar.
      Sonsuz yaşanacak yıllarla, ortalama 70 dünya yılı karşılaştırılamaz bile.
      Teist öbür dünyayı düşünüp bu dünyaya küsmez ki.
      Aksine bir oyun ve eğlencedir bu dünya.
      Göz açıp kapayana kadar da geçecektir.
      De ki öldük fakat yok öyle bir öteki alem.
      Olsun, bu dünyayı kahırsız, tasasız, sınırlı da olsa mutlulukla geçirmek de bir kazanç.
      Bu dünya, ben giderim adım kalır, dostlar beni hatırlasındır teist için.
      İnanmak güzel ya, seviyorum tanrıyı.

      Sil
  7. http://www.youtube.com/watch?v=fWD2AWXkX7E
    Bir zamanlar bu şarkıyı dinleyip dinleyip depresyona giriyordum. En iyi depresif şarkı bu bence. Çaresi olsaydı ömür alırdım dedikçe ne olduğumu ne düşündüğümü tahmin edersiniz.

    Hayatın hızlı/çabuk harcaması. Çok düşündürücü.

    Tam emin değilim ama, bu Dünya’da tek bilinçli intihar eden akreptir herhalde. Ben şu ana kadar intiharın bilimsel alanda gerekçesini açıklayıp intihar eden duymadım, görmedim. Tüm insan intiharları inanca dayalıdır.

    İntihar deyince sadece bileklerini kesmek, kendini asmak dememeliyiz. Ölüme götüren her işlev intihardır. Mesela sigara, içki, kola, alınmaması gereken gıda, psikolojik etmenler, trafik olayları (kaza), vs.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu şarkının imanlı yanı aslında böyle diyor.

      Dünya’da ne günler yaşadım gördüm
      Bir bahar gibiydim kışlara döndüm
      Artık her duamı kalbime gömdüm
      Tanrı sen ne çabuk harcadın beni

      Sil
    2. sigara içki vb. burada intihar olarak algılamamızın sebebi tam o an ölmememiz. ve ya ölmek istemediğimiz halde eğlence ya da bağımlılık için kullanabiliriz.

      Sil
  8. Mehmet pişkinin vasiyeti yerine getirilemezdi. Çünkü;

    o bir ateistti,

    -balıkları müslüman yemezdi. Balık piyasası çökerdi.
    -bilim onun bedeniyle iş yapmazdı. müslüman güvenmezdi. belki bilim bile çökerdi.

    pişkinin vasiyeti,

    -dövizi yükseltir, borsayı düşürür, develüasyona neden olur, ekonomiyi altüst ederdi.
    -dini düşüncelerde değişme olur, bir çok saçma ve sıçma fikir altüst olurdu.
    -devlet tehlikeye girer, işsizlik krizinden hükümet düşer, belkide yönetim şekli ve yasalar değişirdi.

    Not: Meral okay ında vasiyeti yerine getirilmemişti. ateistin vasiyeti dünya değiştirir, o yüzden yerine getirilmez.

    http://www.milliyet.com.tr/ac-kalan-ayi-mezardan-ceset-cikartip-kastamonu-yerelhaber-442420/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ek not : "sıçma fikir" argo/küfür vb. değil. Baıları yanlış anlayabilir. Yazayım dedim.

      Sil
  9. tanrı varmış yokmuş ne fark eder önemli olan gerçek bir yaşam sürmek hayatın tadını çıkarabilmek ve anı yaşamaktır .tanrının var olduğunu söylemek mümkün değildir ama varolmadığını söylemek de mümkün değildir böyle bir bilinmezlik için hayatın güzellikleri kaçırılmaya değmez gerçek olan tek şey yaşadığımız andır gelecek kavramını düşünmek yanlş olur çünlü gelecek belki de gelmeyecek ölümün zamanı bilinemez..

    YanıtlaSil
  10. aşk lazım sevgi lazım yaşamak için bunlar lazım olmazsa insanlar düşünebilir buhran anında hayat ne yazıkkı herkeze aynı sunulmuyo kimsenin yasadıgını yasadıklarını bilemezsiniz kimseyi yargılamayın

    YanıtlaSil