Evrim Simülasyonu

5 Yorum
Evrim simülasyonunun amacı, bizlere evrim ve doğal seçilim hakkında kabaca bir fikir vermektir. Simülasyon başladığında, belli başlı bazı 'varlık'lar görüyoruz. Bu 'varlık'lar hareket ettikçe enerji tüketiyorlar ve bu sebeple sürekli yiyecek arıyorlar. Yeterli yiyeceği bulurlarsa, eşeysiz bir biçimde çoğalıyorlar; yeterli yiyecek bulamazlarsa, ölüyorlar. Her bir varlığın karakteri, kendine özgü kodlarla işlenmiştir. Ebeveynler bu kodları yavrularına iletiyorlar. Ancak işler her zaman böyle yürümüyor: Bazen ortaya bir mutasyon çıkıyor ve kod değişiyor: Ya araya yeni bir kod giriyor ya da bir kod eksiliyor. Aynı zamanda, varlıklar farklı renklere de sahip. Her bir renk, belli bir kod grubunu temsil ediyor.

Evrim, bir popülasyondaki gen sıklığının zamanla değişmesi demektir. Bu simülasyon da, söz konusu varlıkların nasıl değiştiğini göstererek, bu sürecin nasıl işlediği hakkında ipuçları sunuyor bizlere. Simülasyonu sürdürdükçe, 'varlık'ların aynı kalmadığını fark ediyoruz. Sürekli bir değişim gerçekleşiyor. Peki ama neden? Neden kimi 'varlık'lar diğer tür 'varlık'lardan daha başarılı oluyor, çoğalıyor? İşte bu simülasyon, bu değişimin bir ucunu bizlere sunuyor: Çevre. Simülasyonda çevreye etki etme şansımız var. Belirli alanlarda yiyecek üretebiliriz, kimi bölgeleri dışarıya karşı izole edebiliriz, çevresel faktörleri değiştirebiliriz.

Kısacası, bu simülasyon, türlerin değişimini kendi değiştirdiğimiz şartlar altında gözlemleyebileceğimiz bir alan sunuyor. Her ne kadar canlılar dünyasındaki çevresel, biyolojik ve daha birçok etmenle bir tutulmasa bile, simülasyon, kendi dünyamızda kuralların nasıl işlediğini anlamamız bakımından fayda sağlayacaktır.

Simülasyon Nasıl Çalışıyor?
Simülasyon açıldığında hemen solda bir menü göreceksiniz. En üstteki buton, yiyecek dağıtımıyla ilgilidir. Ona tıkladığınızda bir menü  ile karşılaşırsınız. Bu menüde iki ayar seçeneği vardır. İlki, ne kadar besin üreteceğiniz; ikincisi, hangi sıklıkla bu besinlerin üretileceği. Şayet hiçbir yere tıklamadan bu ayarları değiştirirseniz veya ayarları aynen korursanız, besinler rastgele bir biçimde 'çevre'de ortaya çıkar. Ancak o butona tıkladıktan sonra fareyle 'çevre'mizde bir yer seçerseniz, yiyecekler genel olarak o seçtiğiniz alanda ortaya çıkacaktır. Alana özgü besin üretimini durdurmak için, o alanın sınırlarına çift tıklamanız yeterlidir.

İkinci buton, yani besin üretiminin altındaki buton, bariyer yapmaya olanak sağlar. Ona tıkladıktan sonra alanımızda çeşitli hatlar çekerek 'varlık'ları izole etme şansına sahip olursunuz. Şayet daha sonra bariyerleri yok etmek isterseniz, üzerlerine çift tıklamanız yeterlidir.

Üçüncü buton ise, üç farklı ayar sunar bizlere: İlki, mutasyon sıklığını ayarlamaktır. İkincisi, 'varlık'ların her adımda harcayacağı enerji miktarını belirlemektir. Üçüncüsü ise, her besin tanesindeki enerji miktarını belirlemektir.

Colors (None / Code) yazan bölümde, Code seçili olursa, her 'varlık' kendi koduna göre bir renkle ortalarda dolaşacaktır. None seçilirse, bu renkler kaybolacaktır. Şayet renkler seçili ise, en alt sağ tarafta renklerin genel popülasyona oranını görebilirsiniz. Aynı zamanda sağ alttaysa, popülasyontaki toplam 'varlık' sayısını görebilirsiniz.

Son olarak R butonu da, simülasyonu baştan başlatmanızı sağlar.

Açıkçası, keyif verici ve aynı zamanda öğretici bir yanı bulunmakta bu simülasyonun. Evrim mekanizmasının nasıl işlediğini anlatma bakımından da minimal düzeyde gayet başarılı.

5 yorum:

  1. Aynı simülasyon parametreleri kullanılmış mıdır bilmiyorum ama bana, Richard Dawkins'in gerek Tanrı Yanılgısı kitabındaki gerekse videosundaki benzer simülasyon çalışmasını hatırlattı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Erol, sanırım Tanrı Yanılgısı'nı değil, Kör Saatçi'yi kastediyorsunuz. İlk gördüğümde bende de bir çağrışım oluşmuştu doğrusu.

      Sil
    2. Çok haklısınız Sayın Hayyam, "Kör Saatçi" olacaktı.

      Sil
    3. Sanırım bundan bahsediyorsunuz.
      http://physics.syr.edu/courses/mirror/biomorph/

      Sil
    4. Sanırım gerekli eklentiler yüklü değil bende, bu sebeple çalıştırmayı başaramadım ama büyük ihtimalle bu.

      Sil