The Story of Stuff

1 Yorum
Story of Stuff, sahip olduğumuz eşyaların nereden gelip, hangi işlemlerden geçerek nereye gittiğini ve bu süreç içerisinde bizlere empoze edilen fikirleri ele alan 20 dakikalık bir video.

Eşyaların izlediği aşamalar olan;

  • Hammaddelerin çıkarılması
  • Üretim
  • Dağıtım
  • Tüketim
  • İmha etme
aşamaları, bizlere yansıtılmayan yanları ve işin ciddiliğini gözler önüne seren basit kıyaslar ile ele alınıyor. Sınırlı kaynakların, sınırsız talepler ile karşılaşmasıyla, bu sürecin nasıl bir kriz içerisine gireceğini gösteren bu video, aynı zamanda, üretim ve dağıtım sürecinde hesaba katılmayan ancak 'tüketici sınıfı' dışında kalan insanların, şirketlerin çıkarlarını düşünen devletlerin politikaları ile nasıl hiçe sayıldığını; tüketimin alışveriş çılgınlığı olarak bireylere nasıl aşılandığını ve bu aşılama işleminde uygulanan yöntemleri; en nihayetinde, imha etme sürecinin yetersizliğini ve zararlarını gösteriyor.

Videodan ilgimi çok çeken bir kısmı aktarmak istiyorum:

"Tahmin edin bakalım, Kuzey Amerika'da bu sistem üzerinden akan malların yüzde kaçı satışından 6 ay sonra hala kullanılabilir durumda? %50? %20? Hayır. %1. BİR. Bir başka deyişle, hasat ettiğimiz, yer altından çıkardığımız, işlediğimiz, naklettiğimiz her şeyin %99'u bu sistemde 6 ay içinde bir daha kullanılmayacak şekilde çöpe dönüşüyor."

Bunun yanı sıra, 2. Dünya Savaşı sonrası ortaya çıkan 'tüketim çılgınlığı' anlayışının hangi yöntemleri kullanarak ayakta kaldığı da ilgi çekicidir. Videoda iki çeşit eskitme stratejisi ile bireylerin tüketim zincirine dahil olduklarının altı çiziliyor. Bunlar, planlı eskitme ve algılanan eskitmedir.

Planlı eskitme, üretilen malın kendi özellikleri ile eskimesi, kullanılamaz hale gelmesidir. Bu eskitme stratejisine göre, üretilen eşyalar özellikle kolay eskiyebilecek veya kullanılmaz hale gelebilecek şekilde üretiliyor. Algılanan eskitme ise, sahip olunan malın modern olmadığı ve çağa uygun olmadığı fikrinin reklamlar ve toplumsal tüketim ile bireyde oluşturduğu baskıdır. Bu ikisi ve tüketim zincirinin diğer önemli hususları, özellikle, basit görsel animasyonlarla ilgi çekici hale getirilmiştir.

Uzun lafın kısası, 20 dakika olan, kapitalist üretim sisteminin özetini sunan bu videoyu izlemenizi tavsiye ederim.

Hayyam


1 yorum: