Elias Canetti: Muhammet

3 Yorum
Muhammet, bütün peygamberler bağlamında istenilenlerin gerçekleşmesi gibi bir şeydir. O, yasa koyucu ve fiili iktidar sahibi olur, peygamberler ilk kez onunla gerçek iktidara kavuşabilmişlerdir; daha önce hiç kimse Tanrıyı böylesine tutarlı ve başarılı bir biçimde kullanmamıştır.

İnanç, Muhammet için itaat etmektir. Öbür dünya için vaat ettikleri, yani "Tanrının olanlar" konusunda eli açıktır, bir kral kadar cömert olmaktan hiç kuşkusuz hoşlanırdı. Muhammet, kendini "Tanrının Peygamberi" diye adlandırır: Bu ad, aslında veya daha iyisi, "Tanrının Buyruğu" olabilirdi.

Selefleri arasında yalnızca büyük başarıya ulaşmış olanları; İbrahim'i, Musa'yı ve İsa'yı tanır. Babasını hiç tanımamıştır, başkalarının malına ve mülküne duyduğu saygı, uslu bir yetim çocuğun saygısıdır; bu saygıyla zengin bir dulla evlenir ve karısı her bakımdan ona tapar.

Kabe'de hacıları karşılar, rehber yerine bir peygamberdir ve kendini oraya konumlandırmayı, Kureyşlilerin oligarşilerinin yerine kendi hükümranlığını geçirmeyi giderek daha çekici bulur. Medinelilerle yaptığı görüşmelerin daha en baştan itibaren politik bir yanı vardır, ittifaklarla kendini güvence altına alır ve doğduğu kente karşı planlı bir biçimde savaş hazırlığı yapar.

Muhammet mezarlara büyük ilgi duyar. Kendisini öldürecek olan hastalığı da mezarların arasında kapar. Cesetler, onu dirilme nesneleri olarak ilgilendirir. Mahşer Günü, onun için iktidarın en yoğun özeti ve odaklaşmasıdır. Herkes yargılanacak ve herkes hakkında hüküm verilecektir. Savaşların asıl amacı olan ölüler yığını, bütün ölüleri kapsayacak kadar büyür. Muhammet, savaşları kararlı bir tutumla hastaları iyileştirmeye yeğler. Artık ölünmeyecek olan Mahşer Günü'nden itibaren bütün ölüler yaşayanlara dönüşür ve onların diriltilişinin tek amacı, birlikte doğrudan ve derhal Tanrının buyruğu altına girmeleridir.

3 yorum:

  1. Zamlar karşısında Muhammed ne yapacağını şaşırmadı. O hiç şaşırmaz. Çünkü allah var. Hemen cebrail geldi ve “zam allah’tandır şükretmeyen kafirdir” dedi. Muhammetin hoşuna gitti bu. Hemen ayeti kullara iletti. Bu durumdan korkuuya kapılan kullar, “Allah’ın hikmetinden sual olunmaz, bu bir sınav” deyip şükür ettiler. Hatta kalkıp !boy ebdesti! aldılar ve iki rekat namaz kıldılar.

    Devesi ile birlikte uçuruma yuvarlanan bir kişi oracıkda can verdi. Ailesi çamurlu ve aygan yollaraa çare bulmayan muhammede gitti ve hesap sordu. Bu durum karşısında “hey gafil, sen kaza ve kaderin allahtan geldiğine inanmaz mısın, senin iman şartlarından haberin yok mu” diyen muhammed’e, aile bireylerinden ihtiyar bir kişi, “biz kaza ve kaderin muhammedden geldiğini sanıyorduk, bizi affet ya resulallah” deyince muhammet o !büyük! rahmetini göstererek güzel ve lezzetli bir sofra ile onları yolcu etti.

    Şok şok şok. Muhammed 9 yaşındaki aişe ile beraber oldu. Bu görülmüş şey değildi. Herkes şokta ve öfkeli. Heres muhammedin kapısının önünde açıklama bekliyor. Ama ne yazık ki muhammed bu konuda açıklama yapmıyor. Allah hiç bir ayetinde küçük yaşla beraberlikten bahsetmiyor. Bu onu anlaşılan uzun yıllar/kıyamete kadar tartışalacağa benziyor.

    Oldu mu acaba. Pek beceremedim herhalde. Olduğu kadar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düzeltme;

      Bu konu anlaşılan uzun yıllar/kıyamete kadar tartışalacağa benziyor.

      Sil
  2. http://tr.wikipedia.org/wiki/Peygamber

    http://www.turkcebilgi.com/muhammed

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Haber

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Sunucu_(meslek)

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Ham%C3%AEd_(%C4%B0slam)

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Hab%C3%AEr

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Nebi_(islam)

    http://www.kuranmeali.org/1/fatiha_suresi/2.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx
    http://www.kuranmeali.org/40/mumin_suresi/65.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx
    http://www.kuranmeali.org/64/tegabun_suresi/1.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx
    http://www.kuranmeali.org/31/lokman_suresi/25.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx

    http://www.kuranmeali.org/5/maide_suresi/105.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx
    http://www.kuranmeali.org/38/sad_suresi/67.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx

    peygamber = haberci

    muhammed = hamd edilmiş

    haberci allah tır

    hamd edilecek olan allah tır.

    hamd edilecek olan allah olacağına göre muhammed ismi olmaz.

    haberci allah olacağına göre bu kişi peygamber “haberci” de değildir. bu kişi olsa olsa yayınlayıcıdır/spikerdir/haber spikeridir/haber elçisidir.

    nebi haber alansa, bu kişi nebi “haber alan” de değildir.

    haberci bizzat tanık olandır. haberciden alınan ve zincirleme giden anlatılar haber değildir. haberin habercisi/haberi olmaz.

    allah haber veren olduğu gibi, aynı zamanda haber alandır.

    allah haber alanda olduğuna göre bizzat kendi her yerde olmayan/olamayan bir varlıktır. o na haber getiren/sunan birileri vardır.

    YanıtlaSil